Hvad koster en WooCommerce webshop (2)

Når du har været igennem den grundlæggende opsætning af webshoppen, er det tid til det som er sjovest – design. Men hvis ikke du passer på kan dette faktisk blive den dyreste post!

Hvordan laves designet i WordPress? 

Som du måske allerede ved, så hedder WordPress’ design for et “Tema”. Det er en skabelon som styrer designet over hele websitet (inklusiv hele WooCommerce-webshoppen når du har installeret den i WordPress).

Temaer er et ret stort og kompliceret emne, især når vi begynder at se på hvordan de fungerer, men hvis du er helt grøn, så skal du bare vide at det er en skabelon som styrer dit websites udseende. Og i den skabelon kan du ændre visse ting, andre ligger fast.

Temaer kan også ændres ved at ændre i den kode de er lavet af (typisk kaldet et “CSS-fix”).

De kan også ændres ved at bruge en af de mange såkaldte sidebyggere (Page Builders). Det kunne f.eks. være WP Bakery eller Elementor.

Start med at planlægge dit design

I virkeligheden starter mange med at planlægge designet af deres WordPress website med shop. Det kan der være både gode og mindre gode grunde til.

Eftersom design også handler om navigation generelt, og dermed hvordan besøgende finder det du vil have dem til, så er det naturligt at starte med at lave en struktur for sit website og sin shop, som minimum, inden man går igang med at bygge den.

Men det er vigtigt at have sin kundemålgruppe helt klar inden man går til dette skridt.

Selv om der ikke er nogen slavisk facitliste for opbygningen af en webshop, så er det meget, meget fornuftigt at lave planlægningen først, især en grundig målgruppe-analyse, og så dernæst lave udkast til struktur og design.

Og her kan det selvsagt betale sig at få nogle professionelle kræfter ind over allerede, f.eks. til at vurdere hvilket design der passer bedst til målgruppen. 

Men jeg vil mene at i mange tilfælde er klarhed i websitets struktur og mobil-venlighed de eneste virkeligt nødvendige ting at få på plads, inden man kaster sig over at lave det gode indhold.

Det vil især gælde mange vidensarbejdere som konsulenter og deres websites, mens det er klart at produkt-sites, og især deciderede webshops, med fordel kan investere i et design der både er brugervenligt, matcher deres kunders præferencer og fremhæver deres brand.

Man skal selvfølgelig nøje vurdere hvor lang tid (og hvor mange penge) man har til den her design-planlægnings-øvelse, for når den er færdig mangler vi jo stadig  selve byggeriet: Opsætning af WordPress, WooCommerce webshop, osv., som vi talte om i sidste del.

Når dette fundament er lagt kan man så begynde at udføre selve designet, som det har været planlagt. Og vil den første forhindring typisk være:

“Kan det overhovedet lade sig gøre at få det til at se ud som jeg vil have det?”

Svaret er ja. Men der er nogle faldgruber …

Den største fejl

Nu handler denne serie, jo om hvad det koster at lave WooCommerce webshop oven på WordPress.

Og her synes jeg vi skal starte med at fjerne en af de allerstørste omkostninger fra starten – noget som seriøst kan ruinere begyndere.

En af de absolut største fejl, når små virksomheder får deres første WordPress er, at de får WordPress-sitet “kodet fra bunden”.

Dette fra-bunden-arbejde gælder således næsten altid det Tema, som styrer sitets udseende.

Og det er hundedyrt – og sjældent særlig smart.

For der er et oplagt alternativ:

Find et af de mange tusindvis af gratis Temaer, eller køb et Tema fra en af de store markedspladser for WordPress.

Fortalere for at “kode fra bunden” vil typisk fremhæve at du kan få et Tema (altså et design) med et unikt udseende, at det bliver hurtigere (ikke så meget overflødigt ‘fedt’) og at du kan få unikke funktioner.

Men der findes som sagt tusinder og atter tusinder af færdige Temaer, som alle kan varieres på millioner af måder med Plugins eller lidt ekstra kode.

Så hvor “unikt” skal det være?

Det er rigtig nok at mange købe-Temaer er overfyldte med funktioner og måske godt kunne loade hurtigere, sammenlignet med et Tema hvor der kun er lige det der skal være og ikke mere.

Men omvendt er de fleste nyere Temaer ganske konkurrence-dygtige på hastighed (det er jo det deres skabere lever af), og de kan tilpasses så man kun ser de funktioner man har brug for og ikke mere.

Så det kan bestemt betale sig at gå på jagt efter et Tema til 70 dollars istedet for at bruge 70.000 på at få noget ‘kodet fra bunden’.

Hvordan jeg beregner prisen for design

Okay: Fuld tilståelse – jeg er ikke designer.

Jeg har et vist design-øje, qua min erfaring, men jeg kan ikke lave noget design der er hverken mode-rigtigt eller smart. Så er det sagt.

Typisk spørger jeg derfor om kundens ønsker. Måske har de selv fået en designer ind over.

Måske er der nogle webshops de er inspireret af, som allerede er lavet af professionelle designere, og så har vi noget at starte med.

Så køber vi et færdigt design som ligner det ønskede mest muligt – altså et færdigt WordPress Tema – for mellem 50-100 dollars (årlig udgift til licens).

Det er den biligste del af forløbet. Den dyre del kommer når kunden vil have lavet særtilpasninger af designet/Temaet. Først tager vi de ændringer som Temaet giver mulighed for, f.eks. at ændre farve på alle fonte.

Dernæste kan det være vi skal bruge en sidebygger til at lave et nyt design til en del af webshoppen (f.eks. en arkiv-side), fordi ingen af Temaets færdige arkiv-sider er lige det som kunden vil have, selv om resten af udseendet er i orden.

Endelig kan der være tale om at kode en smule, men kun på meget små detaljer, f.eks. indsætte lidt ekstra afstand mellem alle overskifter end det Temaet giver mulighed for ud af boksen.

Nogle gange vurderer jeg at det er overflødigt at købe et Tema (eller bruge et gratis-Tema endda!), fordi det som nævnt før kan have mange funktioner kunden aldrig får brug for, og trækker hastigheden på websitet ned samlet set.

Så bygger jeg et Tema fra bunden med en professionel sidebygger, typisk Elementor, og coacher efter ønske kunden i hvordan de selv kan bruge sidebyggeren til at ændre nogle grundlæggende ting.

Min timeløn er p.t. mellem 399 og 599 DKK plus moms, alt efter om kunden køber et rabatkort på 10 timer eller bare enkelt-timer efter behov.

Mine kunder er typisk små virksomheder med et begrænset budget, så inden vi overhovedet går igang aftaler vi nøje hvor mange timer det må tage (og dermed koste), og hvad der så skal laves for de penge.

I hovedreglen laver jeg selve designet for mellem 2000 og 4000 DKK, alt efter hvor mange ønsker og krav kunden har.

Men hvis der er mange ønsker og krav kan det som sagt også være jeg går efter et Tema, som er passende, og så bruger jeg noget mindre tid (og dermed penge) på at tilpasse det.

Jeg prøver altid at vælge det der er bedst for kunden, dvs. som kunden har lettest ved at bruge bagefter men som samtidig opfylder kundens ønsker. Det er ikke altid jeg rammer 100 procent plet, men min hit-rate er rimelig god når jeg selv skal sige det.

Andre kan sagtens have en anden process, men hvis du er i tvivl om hvorfor noget koster det som det gør, så skal du altid spørge ind til processen. Nu har du forhåbentlig fået en forståelse for en typisk måde at gøre det på, så du ved hvad der er vigtigt at holde for øje.

Konklusion

Hvis du kun tager en ting med dig herfra, så må det være at du som udgangspunkt altid bør finde et Tema som ser ud som du vil have med færrest mulige justeringer. Og som du kan finde ud af at bruge (se videoer på YouTube, f.eks., med deres dokumentation).

Så kan du ikke gå helt galt i byen!

DEL

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på print
Print
Del på email
Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *