Den vigtigste grund til at dit website går i stykker

Du får en serie fejlkoder hen over skærmen når du forsøger at redigere dit WordPress site – eller du får en helt blank skærm. Hvorfor?

Jeg ser det igen og igen hos mine kunder og andre – folk opdaterer ikke deres WordPress, deres Plugins, eller Temaer.

Og det er den primære årsag til at deres websites eller webshops begynder at få fejl, eller helt bryde sammen.

Det er også en medvirkende årsag til at disse sites bliver spammet og hacket, men ikke den primære. (Den primære årsag til hackning er, efter min vurdering, at folk tit laver nogle passwords som er meget lette at gætte.)

Hvorfor skal man opdatere WordPress?

WordPress er ligesom al anden software – også det på din egen computer, hvadenten den er Windows, Mac eller måske en Chromebook: Det skal opdateres. Der kommer hele tiden nye versioner.

Og eftersom WordPress er såkaldt Open Source software og sat sammen af Plugins der måske er lavet i syv forskellige lande, så skal der ikke ret meget til før end disse mange del-elementer af et WordPress website ikke kører godt sammen.

Den hyppigste grund til at noget ikke fungerer, eller til fejlmeldinger og sammenbrud, er således at Plugins ikke er fuldt opdaterede.

Eller Temaet. Eller WordPress selv. Hvis bare en af disse tandhjul ikke er den nyeste version, så kan der i de andre byggesten i mellemtiden være sket nogle ændringer i koden, som gør at der kan gå knas.

Og eftersom der ikke er nogen central myndighed der styrer alt i et WordPress website og sørger for at alt er kodet så det spiller perfekt sammen på samme tid, ja, så kan og vil der ske fejl. Det er prisen for Open Software som er gratis.

Er WordPress bare et usikkert system?

Nej. Jeg synes generelt at WordPress kører rimelig stabilt, og det er helt sikkert en myte at WordPress skulle være mere usikkert, isoleret set, overfor hackning end andre systemer.

Men en af årsagerne til at WordPress tit bliver hacket er, udover systemets udbredelse, at folk ikke opdaterer systemet – eller delene i det (Plugins, osv.).

Eller at de beholder Temaer og Plugins som ikke bliver fornyet fra udviklerens side længere.

Der skal således to til tango: Opdateringer skal først ske af den eller de som har udviklet de mange komponenter til WordPress.

Dernæst skal du som bruger af WordPress reagere på beskeden om at der skal opdateres.

Jeg har således været ude for kunder som har Temaer der blev lavet for 10 år siden, og hvor udvikleren for længst er forsvundet, som undrer sig over at deres menuer og sidebars, f.eks., begynder at give fejl og til sidst ikke længere fungere.

Det er ikke fordi kunderne ikke har opdateret selv, men fordi koden i et Tema, som udvikleren stoppede med at vedligeholde for måske 5 år siden, simpelthen ikke længere ‘kører’ sammen med nyere kode-standarder i selve WordPress og det omgivende system af Plugins m.v.

Tre typer af problemer ved manglende opdateringer

Hvordan finder man så ud af at der ikke er opdateret?

Normalt skriver WordPress selv en reminder om at der ikke er opdateret, men hvis du har været vant til at ignorere denne, så vil du typisk få mistanke om at noget er galt fordi der sker et eller flere af følgende:

1) Fejlkodemeldinger

Disse kommer enten i kontrolpanelet eller henover WordPress websitets frontend.

Disse meldinger kan nogen gange fremkomme, mens nogle komponenter, f.eks. en Plugin, stadig fungerer, men som en advarsel:

F.eks. om at den pågældende Plugin skal opdateres for at kunne ‘snakke’ med den seneste udgave af det ‘sprog’ der driver WordPress – PHP.

2) Funktioner som ikke længere fungerer

Pludselig holder en slider op med at vise noget, eller du kan ikke længere trække Widgets ind i en bestemt sidebar. Det kan være forholdsvist uskyldigt, men selvfølgelig pinligt hvis dit layout begynder at se grimt ud.

Det kan være direkte katastrofalt hvis noget vitalt som en betalingsgateway i en webshop begynder at svigte, og du ikke længere kan ekspedere kunder.

3) Deciderede sammenbrud – blank skærm, totalt log-out osv.

Dit site er offline, og du kan ikke længere tilgå det. Slut færdig.

De sidste er heldigvis de mindst hyppige tilfælde, men jeg har en håndfuld kunder hvert år som kommer til mig, fordi det er kommet så langt ud.

Nogle gange er der også hacking involveret, men så vil man typisk stadig kunne bruge sitet, fordi de fleste hacks af WordPress-sites sker for at kunne udnytte sitet i det skjulte til at sende spam ud (f.eks. Nigeria-mails).

Hvorfor opdaterer folk ikke deres WordPress?

Jeg tror svaret også falder i tre kategorier:

1) Man ved ikke hvordan

Simpel, manglende teknisk viden. Og ens computer står måske til at automatisk opdatere, så man går ud fra at WordPress gør det samme.

2) ‘Det går jo nok’

Man har kørt uden at opdatere i månedsvis og der er intet sket. Så det føles ikke som en overhængende trussel.

Man har dog heller ikke nogen klar fornemmelse af hvad konsekvenserne kan blive af at trække den ud længere.

Så manglende viden og laissez-faire attitude til opdateringer hænger ofte sammen.

3) Man er bange for at ødelægge noget

Det er den omvendte situation. Man er godt klar over at opdateringer er vigtige, men har hørt meget om hvor let det er at ødelægge et WordPress-site hvis man ikke opdaterer på den rigtige måde.

Man ved heller ikke hvordan man skal tage backup og retablere et site hvis uheldet er ude.

Og man har travlt med alt mulig andet.

Og så lader man bare tingene køre, mens der kommer flere og flere opdateringer og risikoen for at noget går i stykker når man så endelig opdaterer … er meget større!

Hvad skal du gøre for at få styr på dine opdateringer?

Start med at læse om det. Der findes masser af gode hjælpsomme artikler og videoer på nettet. Men det kræver at du føler at det er vigtigt nok nu – og ikke først når dit site går i stykker.

Det håber jeg denne artikel har været medvirkende til.

Hvis du føler det er for besværligt eller uoverskueligt eller du er bange for at gøre noget forkert, så overvej at udlicitere arbejdet.

De fleste web-bureauer og udviklere har en ordning, hvor du få relativt få hundrede kroner om måneden kan få nogen til at passe dit WordPress website og klare alt hvad der har med opdateringer og backup at gøre.

Men der vil ofte blive krævet at du hoster dit website hos dem ved samme lejlighed.

Min egen Care Plan koster f.eks. 199,- kr. om måneden per site og er ikke betinget af at du køber noget andet hos mig.

Til gengæld kan du altid forhandle en rabat på flere sites, eller hvis du ikke har brug for alle de ting jeg dækker – inklusive garanti for at genoprette dit website, hvis det bliver hacket eller bryder sammen.

Så det er en mulighed, men der er som sagt mange andre, inklusive at du selv bruger tid på at uddanne dig og klare den her fundamentale del af WordPress’ vedligeholdelse.

Det vigtigste er bare at du gør noget for at holde dit WordPress site sikkert op opdateret – NU.

DEL

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

12 + nine =