De fem mest almindelige problemer på WordPress-websites

Jeg lavede for nylig en rundspørge og afstemning i en af de udmærkede WordPress Facebook-grupper jeg er medlem af.

Jeg stillede spørgsmålet:

… hvad er de problemer I oftest hjælper folk med at løse i færdige WordPress sites?

Det var folk med min egen baggrund som jeg bad svare, dvs. udviklere og andre som hjælper ejere af WordPress-sites.

Det var ikke nogen voldsomt stor afstemning, indrømmet. Førstepladsen fik syv stemmer og de andre færre, så der har været afgivet cirka 30 stemmer i alt af 5-10 mennesker.

Men alligevel – jeg synes det svarer meget godt til min erfaring siden jeg stiftede mit firma i 2017 og så til nu. Og til den erfaring jeg hører om fra andre, som jeg af og til snakker med – af mine kære konku-legaer 🙂

Der var et par overraskelser blandt svarene, som jeg vender tilbage til, men lad os nu bare gå direkte til den top 5 der tegnede sig:

1. Sites som er langsomme, har fejl eller måske endda crashet 

– eller evt. hacket fordi de ikke har været *opdateret* længe – eller har et truckload af Plugins installeret som konflikter.

Langsomme, ødelagte sites er selvfølgelig et vidt begreb men min mavefornemmelse siger mig at det typisk er pga. manglende interesse / viden om vedligeholdelse at man aldrig kommer ind i gamet med opdateringer, og så må ty til hjælp med mellemrum. Der kan også være en naturlig mangel på ressourcer til det når der fx er tale om et eller topersoners virksomheder hvor man i forvejen ligger vandret med mange andre opgaver.

Det sidste er selvfølgelig noget som påvirker alle dele af ens website, men den grundlæggende vedligeholdelse, fx gennem løbende opdatering, er der hvor man først ser problemerne (hvis det ikke sker). Og så er det lige meget at det var vigtigere at ringe til en kunde eller aflevere regnskabet til tiden. WordPress er lunefuld og skal vedligeholdes. Enten må man selv tage slæbet eller også udlicitere det.

2Responsivitet 

– især ved mindre sites som folk selv har lavet i sidebyggere som Elementor eller Tema/sidebyggere som Divi. Typisk at det ikke vises ordentligt på mobil. Der er vist ikke meget mere at sige om den. Meget, meget hyppigt problem – stadigvæk.

3Cache-problemer af alle slags

Bortset fra at det nogle gange bare kan løses ved at bede folk tømme deres browsers cache, så er det her tilbagevendende problemer med at redigering ikke vises med det samme frontend eller vises forkert. Skyldes typisk konflikter mellem fx sidebyggere og (for mange) lag af cache i Temaer, Plugins, servere, CDN og andet godt.

Og hvis du ikke ved hvad en cache er, så har du måske også et problem med det – ! Vi kan komme ind på det mere i dybden i en anden artikel, men kort fortalt handler det om at gemme statiske udgaver af hjemmesidens sider – en slags ‘kopier’ – som kan loades hurtigere.

WordPress loader nemlig al information fra en database som opbevarer især indholdet på ens sider, og tjekker således om der er kommer nyt indhold siden sidste, hvilket gør at siden bliver en anelse langsommere hvis man bare reloader den hver gang.

Så kan det være en fordi at have en cache af siden som bliver vist hurtigere, fordi databasen ikke spørges først. I hvert fald hvis det er en forholdvist ‘harmløs’ side hvor de ikke er kritisk at forandringer bliver vist med det samme. Fx er det en dårlig ide at prøve at sætte cache på check-ud siden på en webshop!

Hvorom alting er, det bliver i hvert fald hyppigere og hyppigere noget der dukker op på min liste – det her problem. Ofte fordi folk har uforvarende fået for mange lag cache på ad gangen, nok ikke mindst fordi det er svært at forstå hvad det rent faktisk er og hvordan det virker.

4. Coaching og undervisning i avancerede Temaer og sidebyggere 

– jeg tager den med selv om den også vedrører opstartsfasen, altså når man bygger sitet.

Men typisk hvis det er gør-det-selv-projektet så løber mange små virksomheder ind i en mur når de skal finde ud af Elementors voodoo eller Divis mysterier og samtidig lige håndtere varelager, regnskab, marketing osv. samtidig. Og mange bygger jo løbende på et website, så i virkeligheden er det en problemstilling der ofte går langt udover opstartsfasen.

5. ‘Uddannelse’ af kunder – til at forstå muligheder og ikke begrænsninger.

Den har mange af os WordPress-hjælpere, uanset hvor i ‘øko-systemet’ vi bor, nok oplevet! Jeg vil her bare citere en person fra hostingbranchen, Lucas Rolff, som kommer med et rammende eksempel der ligeså godt kunne være noget fra min dagligdag:

Som hosting udbyder, de problemer jeg oftest ser er skaleringsproblemer hvor “udviklere” (værende in-house hos kunden selv eller eksterne udviklere), simpelthen ikke forstår at blot fordi en side virker med 20 produkter og 1000 besøgende dagligt, betyder ikke den også vil med 2000 produkter og 100000 besøgende dagligt. Alt for mange kunder som egentligt har meget trafik, forstår ikke vigtigheden i en optimal side (som til tider kræver custom kode) … Meget kan løses på en server, men ikke alt. 

Det var et eksempel om hosting, men det kunne i princippet have været alt mulig andet i WordPress-verdenen. Og bølgerne kan nogle gange gå højt, når man skal prøve at forklare kunden hvorfor noget ikke kan lade sig gøre på de betingelser, de har forestillet sig.

Men det er nok en problemstilling der går igen i rigtig, rigtig mange brancher.

Boblere:

Punkter som kun fik et par stemmer men som skal nævnes alligevel:

Custom code der ikke virker længere. Måske gjorde det tidligere, men så har man måske glemt at opdatere, eller der er kommet en ny udgave af PHP eller hvadend, og den der har lavet det i sin tid er ikke længere på sitet

Sikkerhed og redning af hackede websites – (taler vist for sig selv)

‘Reparation’ af en tidligere udviklers arbejde – det er ikke altid den tidligere udviklers skyld, skal jeg lige hilse og sige. Det kan også sagtens være fordi kunden har misligeholdt sitet at det er begyndt at gå i udu. Men det er et lidt betændt emne, da der kan være mange problematikker involveret, også personlige – og som er årsag til bruddet. Eller til at man bare har fået et website uden nok instruktion i at vedligeholde det. Eller hvad det nu kan være. Men den dukker i hvert fald op med mellemrum, også for mig.

Den lille overraskelse

Jeg troede faktisk udeblevne mails ville komme højere op på hitlisten da der tit spørges om det i grupper, men måske er det bare fordi det er et problem de fleste godt kan løse selv når de lige finder ud af hele konceptet med SMTP.

Måske vil det ændre sig hvis man lavede en større afstemning, men det kan også godt være det er sådan et adhoc problem som folk typisk først spørger om i en gruppe på Facebook eller andetsteds, i stedet for med det samme at kontakte en WordPress haj / udvikler / hack / hjælper [indsæt din egen yndlingsterm].

Det var det. Jeg håber du kan bruge listen her til at sætte spot på om der er nogen ting du selv bør være mere ops på på dit website. Ellers er der også en anden glimrende liste her, du kan bruge som inspiration.

DEL

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
Email